IDROTT OCH HÄLSA
Fysiska
aktiviteter och en hälsosam livsstil är grundläggande för människors välbefinnande.
Positiva upplevelser av rörelse och friluftsliv under uppväxtåren har stor
betydelse för om vi blir fysiskt aktiva senare i livet. Att ha färdigheter i
och kunskaper om idrott och hälsa är en tillgång för både individen och samhället.
Syfte
Undervisningen
i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor
och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Genom
undervisningen ska eleverna få möta många olika slags aktiviteter. Eleverna ska
också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan
och hur man kan påverka sin hälsa genom hela livet. Eleverna ska även ges förutsättningar
för att utveckla goda levnadsvanor samt ges kunskaper om hur fysisk aktivitet förhåller
sig till psykiskt och fysiskt välbefinnande.
Undervisningen
ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera
olika rörelseaktiviteter. Eleverna ska genom undervisningen också utveckla
kunskaper om begrepp som beskriver fysiska aktiviteter och ges förutsättningar
att ta ställning i frågor som rör idrott, hälsa och livsstil. Genom
undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och
respekt för andra. Undervisningen ska skapa förutsättningar för alla elever att
under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och
bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin
egen fysiska förmåga.
Genom
undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och
naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt
friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar
kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och
hur man agerar i nödsituationer.
Genom
undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att
•
röra sig allsidigt i olika fysiska
sammanhang,
•
planera, praktiskt genomföra och värdera
idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse
och livsstil,
•
genomföra och anpassa utevistelser
och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
•
förebygga risker vid fysisk
aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll
Årskurs
7-9
Rörelse
•
Komplexa rörelser i lekar, spel och
idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
•
Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning
och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
•
Traditionella och moderna danser
samt rörelse- och träningsprogram till musik.
•
Olika simsätt i mag- och ryggläge.
Hälsa och livsstil
•
Att sätta upp mål för fysiska
aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
•
Ord och begrepp för och samtal om
upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
•
Arbetsställningar och belastning
till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till
exempel allsidig träning.
•
Olika definitioner av hälsa, samband
mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel
och ohälsa.
•
Kroppsideal inom idrotten och i samhället
i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.
•
Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
•
Hur individens val av idrotter och
andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.
Friluftsliv
och utevistelse
•
Att orientera i okända miljöer med
hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering.
•
Hur olika friluftslivsaktiviteter
kan planeras, organiseras och genomföras.
•
Rättigheter och skyldigheter i
naturen enligt allemansrätten.
•
Kulturella traditioner i samband med
friluftsliv och utevistelse.
•
Badvett och säkerhet vid vatten
vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap,
enligt principen för förlängda armen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar